Doorgaan naar inhoud
🎉 Nieuw: Dominospellen voor de cursus Hoogwerker - Profiteer van 20% korting
🎉 Nieuw: Hoogwerker cursus dominospellen - Profiteer van 20% korting
Eerste hulp op scholen

Levensreddende vaardigheden op school: EHBO als lesonderdeel

Levensreddende vaardigheden als reanimatie, hulp bij verstikking of bloedingen: ze kunnen het verschil maken tussen leven en dood. Sinds schooljaar 2022–2023 bestaat er een officieel curriculum EHBO voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Een belangrijk initiatief, want jongeren zijn vaker dan je denkt de eerste die iets kunnen doen bij een ongeluk op school, thuis of op straat.

Maar hoe geef je EHBO-onderwijs vorm op een manier die praktisch, actief en haalbaar is? En moeten we dit niet gewoon verplicht stellen in het examenprogramma?

Wat staat er in het curriculum EHBO?

Het curriculum bestaat uit twee delen:

Deel A: EHBO op school

  • Introductie EHBO
  • Basisprincipes eerste hulp verlenen
  • Communicatie tijdens eerste hulp

Deel B: Zeven levensreddende handelingen

  • Bewusteloosheid
  • Circulatiestilstand (reanimeren)
  • Levensbedreigende bloedingen
  • Beroerte
  • Epileptische aanval
  • Brandwonden
  • Verstikking

Het doel? Jongeren bewust maken van hun omgeving, de juiste stappen leren zetten en vooral: durven handelen. Actiebereidheid is een kernbegrip in dit programma.

Hoe geef je EHBO praktisch vorm in de klas?

EHBO leer je niet alleen uit een boek het gaat ook om doen. Toch begint elke goede les met een heldere theoretische basis. Vanuit daar kun je werken met actieve werkvormen die EHBO tastbaar en begrijpelijk maken. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Pubquizzen waarin EHBO-kennis spelenderwijs wordt getest
  • Casuskaarten of dominospellen waarmee leerlingen oefenen met scenario’s en volgordes

Zo creëer je lessen waarin leerlingen oefenen met keuzes maken, samenwerken en communiceren onder druk. Precies de vaardigheden die ook in echte noodsituaties belangrijk zijn.

Praktijkvoorbeeld: ARBOportaal

Op CC Nassau Veluwe is EHBO niet alleen voorbehouden aan personeel. De school leidt leerlingen op tot BHV’er. Zij worden vervolgens ingezet tijdens schoolactiviteiten zoals sportdagen en feesten, en oefenen regelmatig. Het resultaat: EHBO leeft onder leerlingen en personeel. Ze nemen initiatief, denken mee, en blijven betrokken ook na hun schooltijd.

De aanpak is simpel: intern opleiden waar mogelijk, EHBO aan vakken koppelen zoals LO of biologie, en leerlingen echt betrekken. Het praktijkvoorbeeld laat zien: als je veiligheid serieus neemt, kun je er samen werk van maken.

Bron praktijkvoorbeeld: Arboportaal – Leer het de leerling

Wat vind jij? Moet EHBO een verplicht vak worden?

Het curriculum EHBO is er. De leermiddelen zijn er. De urgentie is er. Maar nu de vraag aan jou:

  • Vind jij dat EHBO een verplicht onderdeel van het schoolprogramma moet zijn?
  • Hoe geef jij EHBO vorm in je lessen of trainingen?
  • Wat hebben docenten of instructeurs nodig om hiermee aan de slag te gaan?

Meer weten over werkvormen om EHBO praktisch te maken? Bekijk onze tools op www.edunorm.nl

Volgend artikel BHV oefenen met een twist: 3 interactieve spelvormen voor elk niveau